ذهن سرگردان خود را کنترل کنید!

چگونه ذهن خود را کنترل می‌کنید وقتی نیاز دارید متمرکز باشید؟

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده که گاهی احساس سردرگمی کنید و نتوانید بر کار، درس و یا در زندگی متمرکز باشید. وقتی احساس می‌کنیم پریشان هستیم، سردرگم هستیم و یا در ذهن مان افکار متفاوتی پرسه میزند متمرکز بودن کار خیلی سختی به نظر می‌رسد. حتی افرادی که تمرکز بالایی دارند سردرگمی و شفاف نبودن ذهن باعث می‌شود که نتوانند به‌خوبی بر اهدافشان متمرکز شوند.

می‌خواهید تمرکزتان را بر روی درس و یا کار بگذارید اما فکرهای متفاوتی وارد ذهنتان می‌شود. گاهی این فکرها آن‌قدر تودرتو هستند که حتی نمی‌دانید درگیر آن‌ها شده‌اید. اما نشانه‌های آن واضح هستند: نمی‌توانید متمرکز شوید، یه چیزی از درون آرامش تون را گرفته، ذهن تون جای دیگه ای درگیره اما شاید ندانید کجا و به عبارتی سرگردان هستید.

این فکرها و احساسات متفاوت به دلیل استرس‌های روزانه، عدم باور به موفقیت، نگرانی، منفی‌بافی، آرامش ذهنی نداشتن، مقایسه خود با دیگران، دریافت اطلاعات بسیار زیاد و … به وجود می‌آید.

و وقتی می‌خواهید کاری کنید که نیاز به تمرکز داره: هر کاری از آشپزی گرفته تا صحبت با دیگران، تا کتاب خواندن تا انجام پروژه‌های کاری و یا حتی شب هنگام خوابیدن این فکرها تو سر شما میچرخه و بر روی کیفیت کار، زندگی و درس شما تأثیرگذار است.

افکار مزاحم و استرس‌زا باعث می‌شود که عضلات تون منقبض شود، مرتب عصبی شوید و نتونید از تمام پتانسیل‌های وجودی خود استفاده کنید. علاوه بر این تحقیقات نوروساینس نشان داده که استرس باعث کوچک شدن مغز می‌شود.

بنابراین اگر می‌خواهید در کار، درس وزندگی خود عملکرد و تمرکز بالایی داشته باشید و درعین‌حال از مغز خود محافظت کنید تا چند دقیقه دیگر این راهکارها را دریافت خواهید کرد. از این راهکارها به‌عنوان یک جعبه‌ابزار استفاده کنید. هر زمان که نیاز به تمرکز داشتید و یا می‌خواستید ذهنتان را کنترل کنید می‌توانید از این جعبه‌ابزار استفاده کنید.

جعبه‌ابزار کنترل ذهن خود

1-علت به وجود آمدن استرس و افکار مزاحم معمولاً این هست که ما می‌خواهیم در نقطه B باشیم اما در نقطه A هستیم.

  • برای مثال شما می‌خواهید ماهانه X تومان درآمد داشته باشید اما ندارید.
  • شما می‌بینید دوستتان که خیلی خنگ و بی‌استعداد بوده است الآن مدرک دکتری خود را گرفته اما شما نتوانسته‌اید

این‌ها چند مثال از موقعیت‌هایی هستند که اکثر افراد درون آن قرار می‌گیرند اما اگر این لیست را ادامه دهید موقعیت‌ها و افکار زیادی را پیدا می‌کنید که مدام در ذهن شما هستند. ادامه دادن این لیست را به شما واگذار می‌کنم اما یادتان باشد که قدم اول برای کنترل ذهن خودتان این است که افکار تضعیف‌کننده که بر روی عملکرد و تمرکز شما اثرگذار هستند را پیدا کنید. بنابراین همین الان یک مداد و یک کاغذ بردارید و افکار تضعیف کننده خود را بنویسید.

۲- قدم دوم پذیرفتن است.

خودتان و شرایطی که در آن هستید را بپذیرید. اگر الآن دانشجوی دکتری نیستید، اگر وضعیت زندگی‌تان آن‌چنان خوب به نظر نمی‌رسد و ….

پذیرفتن یعنی چه؟

 پذیرفتن یعنی اینکه با افکار و احساسات تون نجنگید. خودتان را سرزنش نکنید و خودتان را مقصر ندانید. وقتی با خودتان و یا شرایط موجود بجنگید، درد و رنج بیشتری را به زندگی‌تان اضافه می‌کنید.

پذیرفتن به معنای اقدام نکردن و از موضع ضعف عمل کردن نیست. پذیرفتن یعنی رسیدن به آرامش ذهنی. پذیرفتن یعنی اینکه با ذهنی باز به شرایط نگاه کنید و تصمیمات صحیح بگیرید و سپس اقدام کنید.

پذیرفتن یعنی از موضع قدرت عمل کردن.

برای پذیرفتن شرایط، موقعیت‌ها و احساسات تون می تونید از جمله زیر استفاده کنید:

من باوجوداینکه احساس می‌کنم در آن جایگاهی که لایقش هستم نیستم، اما خودم را کاملاً و عمیقاً می‌پذیرم و دوست دارم.

این جمله را چند بار تکرار کنید و چند نفس عمیق بکشید تا آرامش بیشتری را در عضلات و بدنتان احساس کنید.

۳- و اما مورد سوم اینه که زمانی که احساس آرامش بیشتری کردید و تصمیم گرفتید از موضع قدرت عمل کنید باید بدانید که دو تا گزینه پیش روی شماست:

اقدام کردن و حل مسئله

اگر مسئله‌ای که ذهن شما را درگیر کرده است راه‌حلی دارد پس باید بر روی پیدا کردن راه‌حل متمرکز شوید.

امیدوارم این مرحله را جدی بگیرید و حتماً حتماً برای حل مسئله اقدام کنید. اما زمانی هست که مسئله موجود راه‌حلی ندارد و اینجاست که گزینه بعدی به شما کمک خواهد کرد.

ایجاد حس خوب

این گزینه مربوط به مواقعی است که راه‌حلی برای مسئله موجود وجود ندارد. برای مثال در یک مسابقه بازنده شده‌اید

در این موقعیت چه‌کاری میتونید بکنید؟

هیچ راه‌حلی وجود ندارد البته یک‌راه وجود دارد و اون جنگیدن با خودتان و بقیه و ناراحت کردن همه است. اما اگر به دنبال یک راهکار بهتر می‌گردید راهکاری که کمک کند حس و حال بهتری داشته باشید ذهن تون آرام بشه و از لحظاتتان لذت ببرید یک راه‌حل برای شما وجود دارد.

راه‌حل اینه که به خودتان تبریک بگید، خودتان را به یک شام خوشمزه دعوت کنید، از خودتان ممنون باشید که تمام تلاشتان را کرده‌اید و حس و حال خوبی برای خود ایجاد کنید.

من هر زمان که در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌گیرم به خودم میگم که حتماً این اتفاق برام بهتر بوده است و این اتفاق باعث می‌شود که فرصت‌ها و موقعیت‌های بهتری در راهم قرار بگیرد.

هرچه بیشتر از این جعبه‌ابزار استفاده کنید مهارت بیشتری در استفاده از آن به دست می‌آورید و هر زمان که نیاز به تمرکز داشتید به‌سرعت می‌توانید ذهن خود را کنترل کنید و تمرکز خود را بیابید.

بنابراین یکی از مهم ترین تمرین های افزایش تمرکز، تمرین استفاده از جعبه ابزار کنترل ذهن است. هر چه قدر این تمرین را بیشتر انجام دهید راحت ترو سریع تر میتوانید متمرکز شوید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *