سرعت ۱۰ برابری در یادگیری

میانه‌تان با یادگیری چطور است؟

 آیا دوست دارید چیزهای جدید را خیلی راحت‌تر یاد بگیرید؟ خبر جالب اینکه تقریبا تمام افراد روی کره زمین چنین خواسته‌ای دارند؛ اما از میان آنها تنها تعداد کمی واقعا به دنبال یادگیری می‌روند و از میان همان تعداد هم عده بسیار کمتری موفق به یادگیری کامل یک موضوع می‌شوند.

اگر مهارت یادگیری را تقویت کنیم می‌توانیم خودمان را به یک مزیت رقابتی شگفت‌انگیز مسلح سازیم. چون در آن صورت دیگر روبه‌رو شدن با موضوع‌های جدید برایمان به هیولایی بزرگ تبدیل نمی‌شود و می‌توانیم آن ماجراهای جدید را به شیوه ویژه خودمان رام کنیم!

از تکنیک فاینمن برای تقویت مهارت یادگیری خودتان استفاده کنید

«ریچارد فاینمن» یک استاد دانشگاه بود که می‌توانست مفهوم‌های پیچیده ریاضی و فیزیک را به زبانی بسیار ساده به دیگران توضیح دهد. شما هم می‌توانید از تکنیک این معلم بزرگ برای یاد گرفتن هر چیزی با کمترین دردسر و بسیار عمیق‌تر استفاده کنید. روش کار با این تکنیک به ترتیب زیر است:

  1. یک بخش کوچک از موضوعی که قرار است آن را یاد بگیرید را انتخاب کنید. حالا آن را به عنوان تیتر اصلی بالای یک صفحه کاغذ بنویسید. اگر دم دستتان تخته وایت بُرد و یک عدد ماژیک هم پیدا شود که عالی است.
  2. محتوای موضوع مورد نظرتان را چند بار مرور کنید و سپس روی برگه کاغذ یا تخته وایت بُرد، آن را به زبان خودتان توضیح بدهید. یادتان باشد، نباید از واژه‌های پیچیده استفاده کنید و تا می‌توانید مثال بزنید. در واقع، باید حس و حال یک معلم یا استاد را داشته باشید که می‌خواهد به شاگردانش درس بدهد؛ فقط، تنها تفاوت در این است که شما یگانه شاگرد کلاس خودتان هستید.
  3. بعد از آنکه موضوع را به زبان خودتان و بسیار ساده شده توضیح دادید، حالا باید دوباره مطلب مورد نظرتان را مرور کرده و آن را با توضیحی که دادید مقایسه کنید. اگر دیدید که اشکالی وجود دارد یا بخش‌هایی را از قلم انداخته‌اید دوباره قدم دوم را تکرار کنید.

به آغوش قلم و کاغذ پناه ببرید

یادگیری با کمک قلم و کاغذ یکی از روش‌های قدیمی اما بسیار کاربردی است. وقتی به هنگام خواندن، تماشا کردن یا شنیدن یک موضوع، نکته‌هایی از آن را که به نظرتان ناب می‌رسند روی کاغذ پیاده می‌کنید، چند برابر عمیق‌تر با آن موضوع آشنا می‌شوید.

 برای بیشترین استفاده از تکنیک یادداشت برداری، نکته‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • حتما دفتر یا دفترچه ویژه‎‌ای را برای یادگیری یک موضوع کنار بگذارید. اگر هم از یک دفتر بزرگ برای این کار کمک می‌گیرید حتما حساب موضوع‌های مختلف را از هم سوا کنید. چون وقتی گَرد فراموشی از راه می‌رسد، فهمیدن اینکه چه یادداشتی مربوط به کدام محتوا بوده، بسیار سخت می‌شود.
  • یادداشت‌های خود را به صورت کُدنویسی شده یا بسیار خلاصه ننویسید. اگر هم این کار را می‌کنید، حتما در یک بخش از آن صفحه برای خودتان که در آینده دور یا نزدیک می‌خواهد به سراغ این یادداشت‌ها بیاید یک راهنمای کوچک بنویسید تا بدانید چی به چی است.

  • مرتب بنویسید. خرچنگ قورباغه نوشتن، فقط وقتی که در حال سریع نوشتن هستیم به دردمان می‌خورد؛ اما اگر یادداشت‌های موضوعی که در حال یادگیری آن هستیم را سرسری، بد خط، بی‌حوصله و در هم بنویسیم، موقع خواندنشان هیچ میلی به ادامه دادن نخواهیم داشت. پس حتی اگر لازم شد، زمان بیشتری را صرف کنید تا خوش‌خط‌تر و مرتب‌تر بنویسید.

برای خودتان رمز بسازید

در تکنیک یاداشت برداری به شما پیشنهاد کردم که از نوشتن به صورت کُد یا بسیار خلاصه، دوری کنید. چون در آن روش، هدفمان موشکافی واو به واو محتوا بود و نمی‌خواستیم چیزی از دستمان در برود؛ اما برخی از چیزهایی که باید آنها را یاد بگیریم، آن‌قدر بی‌ربط و نچسب هستند که با روش‌های عادی به خورد ذهنمان نمی‌روند. در این جور مواقع باید دست به دامان روش‌های خلاقانه‌تری شوید. البته نگران نباشید، شما قبلا از این روش‌ها استفاده کرده‌اید.

  • حفظ کردن جدول ضرب به وسیله گره زدن آن به یک آهنگ مَن دَرآوردی (هَفَل هَشتا؟ پلنگ و شیش تا!)
  • یادگیری چهار حرف الفبای فارسی (گ، چ، پ، ژ) به صورت: گچ پژ
  • و …

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!