اَبَر مغز

دوست دارید هر چیزی را به سرعت بیاموزید – مثلاً یک زبان جدید، یک آلت موسیقی، یا یک مهارتِ تخصصی؟ آیا دوست دارید تمامی اطلاعاتی را که در اختیارتان قرار داده می‌شوند به خاطر بسپارید؟ دوست دارید بالاترین نمرات را در درس‌هایتان کسب کنید و جزو برترین‌ها باشید؟ آیا دوست دارید سرعت مطالعه‌ی شما سه برابر شود و تمام بخش‌های آن را به خاطر بسپارید؟ آیا خواهان این هستید که در مدت زمان کمتر، کارهای بیشتری را به انجام برسانید؟ بسیاری از ما بر این باوریم که تنها درصدِ کمی از مردم، مغزی مستعد و قوی دارند. اما علمِ عصب‌شناسیِ مدرن می‌گوید هر انسانی با این پتانسیل زاده شده است که حافظه‌ای خدشه‌ناپذیر، تمرکزی تزلزل‌ناپذیر و بهره‌وریِ ابرانسانی داشته باشد.

شما همه قدرت مغز را هم اکنون در اختیار دارید. برخی از افراد نسبت به سایرین بهتر از مغز خود بهره می برند همانگونه که بیشتر افراد از صد درصد بدن خود استفاده می کنند برخی سریع تر قوی تر انعطاف پذیرتر ، پرانرژی تر از دیگران هستند. اکثر ما انسان‌ها می‌دانیم که با ورزش و رژیم غذایی، می‌توان سلامت قلب و عروق‌ را افزایش داد، اما بیشترمان خبر نداریم که می‌توانیم مغزمان را نیز تا حد زیادی بهتر کنیم و با این کار، زندگی‌ بهتری برای خود فراهم نماییم.

 اولین راهکار افزایش توانایی ذهن شما و تبدیل شدن به یک ابر ذهن نا محدود سازی خودتان است.باور های محدود کننده اغلب در گفتگو باخودمان بروز می یابند.در آن گفتگوهای درونی که بر چیزی که متقاعد شده اید نمی توانید انجام دهید متمرکز است، به جای آن که روی چیزهایی تمرکز کنید که قبلاً در انجام آنها موفق بوده اید و قرار است که دستیابی به آنها در حال حاضر و آینده ادامه دهید آنگاه هر چند وقت یکبار دست از تلاش برای انجام کاری یا پیگیری رویایی برمیدارید زیرا آن ندای درونی شما را متقاعد می سازد که این فراتر از توانایی های شماست . اگر اینگونه هستید بدانید به هیچ وجه تنها نیستید اما با این کار به خود هیچ لطفی نمی کنید.

باورهای محدود کننده می تواند ما را از مسیر مان باز دارند حتی هنگامی که کاری را انجام می دهید که معمولاً از پسش برمی آیید. آیا تا به حال تجربه بودن در موقعیتی تحت فشار را داشته اید که باید کاری را انجام می دادید که در حالت معمول انجامش برای شما آسان بوده مثلاً نوشتن یادداشتی یا انجام سریع محاسبه‌ای اما فشار موجود باعث شده که به خود آنقدر شک کنید که در آن کار شکست بخورید و موفق نشوید این همان باور محدود کننده است که شما را به عقب می‌راند اگر می توانستید فقط از ذهنتان بیرون کنید بدون هیچ مشکلی آن کار را انجام می‌دادید اما ندای درونی شما را گیج و پریشان میکند.

جیمز کلیر نویسنده کتاب پرفروش عادت های اتمی درباره مطالعه انجام شده توسط دکتر باربارا فریدریکسون پژوهشگر روانشناسی مثبت گرا در دانشگاه کالیفرنیای شمالی  در مقدمه درباره مکالمات آنها نوشت با تاکید بر اینکه احساسات منفی با ما چه می کند و مثال های از مواجهه با یک ببر در جنگل را به کار برد پژوهشگران مدتهاست می‌دانند که احساسات منفی مغز را برای انجام اقدامات خاص برنامه ریزی می کنند هنگامی که آن ببر از مسیر شما عبور کند شما شروع به دویدن می کنید بقیه جهان مهم نیست شما به صورت کامل روی ببر و ترسی که ایجاد کرده و نحوه گریخته از شر آن تمرکز کرده اید نکته‌ی  کلیر این است که احساسات منفی دامنه توانایی های ما را محدود می سازند اگر اجازه دهیم احساسات منفی مانند باورهای محدود کننده اختیار ما را در دست گیرند.

همواره خود را در حالت تلاش برای زنده ماندن قرار می‌دهیم و به این ترتیب دامنه توانایی ها و امکانات خویش را محدود می سازیم آنچه دکتر فردریکسون کشف کرد این است که ذهنیت مثبت منجر به نتیجه‌ای کاملاً معکوس می شود.او آزمایشی انجام داد و در آن شرکت کنندگان را به پنج گروه تقسیم کرد و برای آنها کلیپ های فیلم پخش کرد اولین گروه کلیپ هایی دیدن که شادی آفرین بود دومین گروه کلیپ هایی را دیدند که رضایت بخش بود سومین گروه کلیپ هایی را دیده اند که ایجاد ترس می کرد و چهارمین گروه کلیپ هایی که ایجاد عصبانیت می کرد پنجمین گروه نیز گروه کنترل بود.

بعد از این که گروه ها کلیپ های خود را تماشا کردند  از شرکت کنندگان خواسته شد تا موقعیت های مشابه آنچه را مشاهده کرده بودند تصور کنند و فکر کنند که چگونه در این موقعیت ها واکنش نشان می دهند سپس از آنها خواسته شده بود فرمی را که با عبارت مایلم شروع می‌شد تکمیل کنند افرادی که ترس و عصبانیت را  تجربه کرده بودند کمترین واکنش ها را داشتند در حالی که کسانی که شادی و و رضایت را تجربه کرده بودند فهرست بلند بالاتری حتی بیشتر از گروه کنترل تهیه کردند کلیر بیان کرد به عبارت دیگر هنگامی که شما احساسات مثبتی مانند لذت رضایت و عشق را تجربه می کنید امکانات و احتمالات بیشتری را در زندگی خود خواهید دید لازم به ذکر است  که مزایای یک ذهنیت مثبت فراتر از تجربه احساسات مثبت است هنگامی که مملو از احساسات مثبت هستید فرصت های موجود را که پیش از این هرگز به آن توجه نمی کردید مشاهده و از آنها استفاده می کنید و با داشتن انگیزه بسیار و روش های درست در مسیر بی حد و مرز شدن قرار می گیرید.

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!