وسواس در مطالعه

وسواس مطالعه یکی از آفت های مطالعاتی است که عده ای از دانش آموزان با آن درگیر هستند. افرادی که وسواس مطالعه دارند لزوما تنبل و ضعیف نیستند. این افراد حین خواندن مطالب اگر به مطلبی بر بخورند که مفهوم آن را ندانند این مطلب را بارها و بارها تکرار می کنند. مثلا ممکن است در طی یک ساعت تنها دو سه صفحه درس خوانده باشند. بعضی از این افراد از این تعبیر استفاده می کنند: خواندن این موضوع به دلم ننشسته! یا از آن مطمئن نشدم! وسواس مطالعه باعث اتلاف وقت در طول روز می شود و حتی با وجود ساعت مطالعه بالا، نتیجه دلخواهی حاصل نمی شود. دانش آموزانی که وسواس مطالعه دارند طبیعتا سرعت پیشروی بسیار کمی در دروس دارند.

نمایش میزان پیشرفت دروس در سامانه داده محور کنکوریکا

وسواس مطالعه باعث کاهش سرعت مطالعه دانش آموز و کند شدن فرآیند یادگیری می شود. روش مطالعه غلط هم تشدیدکننده حساسیت های مطالعاتی است. برای مثال خیلی ها فکر می­کنند یک صفحه از درس زیست شناسی را بایدکامل حفظ کنند. در غیر این صورت نمی­توانند به تست های آن درکنکور جواب دهند!

عده­ای فکر می کنند که اگر به هر صفحه از کتاب درسی کامل مسلط نشوند و تمام فرمول های آن را یاد نگیرند، نمی توانند تست حل کنند و دیگر موفق نخواهند شد! همین باعث می­شود که وقت زیادی را صرف مطالعه کنند نه تست زدن. قرار نیست یک مطلب را ۱۰۰% یاد بگیرید تا بتوانید تست بزنید. یکبار یا دوبار مطالب را بخوانید. در حین حل کردن تست است که می­فهمید کدام بخش ها مهم تر هستند. دوباره می­توانید برگردید و قسمت­های مهم را کامل­تر بخوانید. این شیوه یکی از کارهای مکمل بسیار مهم است که حتما باید در روش مطالعه خود داشته باشید.

Figure 2گزارش مقایسه سرعت تست زنی سامانه داده محور کنکوریکاهشدار دهنده وسواس فکری دانش آموز در درس های مختلف است

خیلی از اوقات ترس از ناقص خواندن باعث ایجاد وسواس­های مطالعاتی در شما خواهد شد. کسی که فکر می­کند یا باید ۱۰۰% مطالب را یاد بگیرد یا حتی ۹۰% موفق نمی­شود، باعث می­شود سرعت مطالعه پائینی داشته باشد. در حالی که اگر ۷۰% مطالب سه بار خوانده شود بهتر است تا ۱۰۰% مطالب یکبار! این باور غلطی است که­ بین افراد جا افتاده است. اسم آن کمال­گرایی نیست بلکه کامل­گرایی است. استراتژی موفقیت در کنکور این است که تعداد مرورهای تان بیشتر شود.

راهکارهای درمان وسواس مطالعه:

بدانید یاد گرفتن کامل یک مطلب در دور اول مطالعه ممکن نیست

بیشتر دانش آموزانی که مشکل وسواس مطالعه دارند، فکر می کنند در همان دور اول مطالعه باید همه مطالب را دقیق و جزء به جزء یاد بگیرند و اگر این اتفاق نیفتد، عقب افتاده اند و یا نمی توانند بعداً آن نکته یا مطلب را یاد بگیرند. این تصور کاملاً اشتباه است. مغز شما در هر بازه زمانی توانایی یادگیری تعداد مشخصی کلمه را دارد. حالا شما هر چقدر هم در آن بازه زمانی یک مطلب را تکرار کنید، در نهایت یاد گیری اتفاق نمی افتد! شما باید در دور اول مطالعه بخشی از مطالب را انجام دهید و در دور دوم به بخش دیگر و در دورهای بعد به سایر نکات و جزئیات مسلط شوید.

مشخص کردن تعداد صفحه و زمان برای مطالعه

شما اگر قبل از شروع به مطالعه مطالب، زمان تعیین کنید و خودتون رو متعهدکنید که در زمان مشخص، مطالعه یک مبحث خاص رو به پایان برسونید خیلی کمتر دچار وسواس مطالعاتی میشوید و راحت تر میتوانید این عادت بد رو ترک کنید. در کنار مشخص کردن ساعت، حتما تعداد صفحاتی که مایلید مطالعه کنید را هم مشخص کنید.

اگر مطلبی را یاد نمی گیرید، از آن بگذرید

همان طور که در مورد قبل گفتیم، لازم نیست همه مطالب را در دور اول مطالعه یاد بگیرید. در حین مطالعه اگر مطلبی را یاد نمی گیرید و یا نمی توانید به خاطر بسپارید، زیر آن خط بکشید و یا به نحوی آن را نشان دار کنید و با خیال راحت از آن بگذرید. در دور های بعدی مطالعه با خیال راحت آن ها را یاد می گیرید. خیالتان راحت!

تست آموزشی حل کنید

هنگام مطالعه، بخشی از یادگیری خودتان را با حل تست های آموزشی انجام دهید. با این کار هم کیفیت مطالعه شما افزایش پیدا می کند و هم از اتلاف وقت شما جلوگیری می شود.

خود را به روش مطالعه صحیح عادت دهید

ذهن انسان بسیار فعال است. یعنی اگر کاری را برای مدتی انجام دهید ذهن به انجام آن عادت می کند. در نتیجه در وسواس مطالعاتی شما به ذهنتان یاد می دهید که برای یادگیری مطلب باید آن را مکرر مطالعه و روخوانی کنید. ولی اگر شیوه مطالعه تان را با روش ذکر شده تغییر دهید ذهنتان به این روش درست عادت می کند.

به ذهن خود یاد دهید که برای یادگیری یک مطلب صرفاً نباید آن را بار ها و بارها از روی کتاب مطالعه کرد. بلکه باید از روش های گوناگون مانند خلاصه برداری و توضیح مطالب برای خود یا دیگران برای یادگیری مطالب استفاده کرد. به همه این روش ها حل تست و تحلیل تست درست تست ها را هم اضافه کنید. مثل همیشه تست زدن معجزه می کند.

شما می توانید با ثبت ساعت مطالعه و تست در سامانه کنکوریکا و استفاده از گزارشات متنوع آن خیلی سریع متوجه عادت های غلط مطالعاتی خودتون از جمله وسواس مطالعاتی بشید و هر چه زودتر اقدام به اصلاح آنها نمایید.

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!