تنوع درسی یا تهوع درسی!!

همان طور که می دانید، برنامه ریزی برای کنکور، دارای روش ها و اصولی است که یکی از مهمترین این اصول، تنوع درسی می باشد. فرض کنید شما به عنوان دانش آموز در طول روز به طور میانگین ده ساعت مطالعه دارید.اگر در این ده ساعت بخواهید فقط به دو درس بپردازید و در واقع دو نمونه تنوع درسی داشته باشید، چیزی جز خستگی و دلزدگی از آن دروس عائدتان نخواهد شد.این عدم تنوع موجب می شود نه  تنها کسالت و خواب آلودگی سراغتان بیاید بلکه بازدهی مناسبی برای ادامه مطالعه در ساعات دیگر و روزهای بعد نداشته باشید. وقتی در طول یک شبانه روز هدف شما فقط مرور و مطالعه دروس اندکی باشد، شاید در ابتدا با موتور قوی و کیفیت عالی شروع به کار کرده و حرکت صعودی در پیش گرفته باشید. اما بعد از گذشت زمان کمی این موتور بنزین تمام کرده و خاموش می شود و در واقعیت کیفیت مطالعه شما سیر نزولی می گیرد. پس تا به این لحظه متوجه شده اید که یکی از دلایل جمله تکراری ” خیلی خسته شدم” همین تنوع نادرست در دروس مختلف است.

تنوع بیش از حد ظرفیت

همیشه هم این طور نیست که ترس از تنوع یا حجم چند درس باعث شود به سراغ تنوع درسی نروید یا دروس کمی را در طول برنامه ریزی مطالعه درسی کنکور انتخاب کنید. گاهی عده ای بیش از حد تنوع درسی دارند و می توان گفت غرق در تنوع شده اند. یک قاشق غذاخوری فارسی، یک پیاله علوم، یک بشقاب ریاضی، یک سوم لیوان معارف، دو قاشق چای خوری عربی و ….

این اشتباه بزرگی در برنامه ریزی محسوب می شود. به دلایل زیر:

  • تایم بسیار کم برای ورود به مبحث درس بعدی یا تست زنی و فاز اموزشی
  • تثبیت نشدن مطالب درس قبلی
  • گنگ بودن مطالب مختلف به دلیل شاخه به شاخه
  • عدم تسلط بر مطالب

پس نتیجه می گیریم تنوع بیش از اندازه نیز همانند تنوع کم از کیفیت برخوردار نخواهد بود. چرا که افراط و تفریط در هر زمینه ای مخصوصا برنامه ریزی کنکور نتیجه نامطلوب خواهد داشت.

چند فاکتور مهم برای تنوع درسی مناسب

برای اینکه در این دو راهی تنوع درسی کم یا زیاد که هر دو نادرست است، نمانید، به چند عامل مهم توجه کنید:

ساعت مطالعه شخصی

اگر شما که صبح از خواب بیدار می شوید و شروع به مطالعه می کنید تا پایان شب که به تخت خواب می روید به میزان ده ساعت فعالیت آموزشی داشته باشید، می بایست حدود چهار تا پنج درس را در تنوع درسی خود بگنجانید.

اما اگر به مدت شش ساعت یا کمتر مطالعه دارید، باید سه تا چهار درس را در انتخاب این اصل برنامه ریزی قرار دهید. اگر هم دانش آموزی بیشتر از ده ساعت درس میخواند می تواند تنوع درسی به میزان شش درس را در نظر بگیرید.

رشته تحصیلی

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تنوع درسی کنکور رشته تحصیلی دانش آموز است. به عنوان مثال دانش آموزان رشته انسانی به دلیل داشتن حجم زیاد کتاب های درسی، تنوع درسی بیشتری نسبت به سایر رشته ها خواهند داشت.

حجم برنامه ریزی درسی

سنجشی در تعداد دروس داشته باشید و ببینید در روز چه تعداد تنوع درسی کفایت می کند. طوری که به نکات مهم هر مبحث در ساعاتی که به آن اختصاص داده اید، دست پیدا کنید و مسلط شوید. حجم تنوع درسی شما به گونه ای باشد که بعد از مطالعه تعداد دروس انتخابی بتوانید به تست زدن هم بپردازید.

بالا بردن کیفیت و بازدهی مطالعه

اگر تا این لحظه همراه با ما بوده اید و این محتوا را به خوبی مطالعه کرده باشید، دریافته اید که برای داشتن کیفیت مطالعه درسی بهتر، ثبت شدن مباحث در ذهنتان در دراز مدت و در آخر بازدهی مناسب از مطالعه روزانه، نیاز به تنوع درس در برنامه ریزی کنکوری خود دارید.

روش تنوع درسی اگر به صورت اصولی انجام گیرد، هم خستگی به سراغ شما نخواهد آمد، هم علاقه بیشتری به مطالعه، آموزش و تست زنی پیدا خواهید کرد.

برای بالا بردن کیفیت و بازدهی مناسب در روش درست تنوع درس، از وجود سامانه کنکوریکا غافل نشوید.

 

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *