کمال گرایی در برنامه ریزی

مغز ما به گونه ای است که علاقه ی بسیار زیادی به آینده دارد اما برعکس، از لحظه ی حال گریزان می باشد‌. به همین دلیل است که همه ی ما درباره ی آینده  ایده آل گرا هستیم و دوست داریم بهترین و سنگین ترین برنامه ریزی ها را بنویسیم تا در کنکور موفق شویم.

اما اگر برنامه ای فراتر از واقعیت و نامتناسب با ویژگی ها و شرایط خودمان بنویسیم، نتیجه ای جز عدم پایبندی به برنامه ریزی کنکور و شکست نخواهد داشت.

برای مثال داوطلبی را در نظر بگیرید که تازه تصمیم گرفته شروع به مطالعه برای کنکور نماید و برنامه ریزی کرده روزانه ۱۷ ساعت مطالعه کند. احتمال دارد که چند روز اول با شوق و انگیزه ی زیاد روزانه ۱۷ ساعت را به مطالعه اختصاص دهد، اما بعد از چند روز احساس خستگی میکند و کم کم از برنامه ی خود فاصله می گیرد و دلزده می شود.

کمال گرایی یکی از مهم ترین مشلات و سدهای عملی کردن برنامه ریزی می باشد. در واقع این ویژگی به معنای این است که: وضع کردن استانداردی بالا برای خود یا دیگران، در حالی که ضررهای آن بیشتر از منافعش می باشد!

به طور مثال خیلی از افراد می گویند که من به دلیل این که نتوانستم یکی از برنامه های روز خود را عملی کنم، پس سایر آن ها را نیز انجام نمی دهم! در حالی که این تفکر بسیار اشتباه است. شما حتی اگر بتوانید یکی از کارهای برنامه خود را پیش ببرید، باز هم نسبت به قبل جلوتر هستید و می توانید اتفاقات بهتری رقم بزنید. پس حتی اگر این طرز تفکر را نیز دارید، خیلی سریع از آن فاصله بگیرید. شک نکنید دوری از این ویژگی، برنامه ریزی شما را مستحکم تر و کاربردی تر خواهد کرد.

اگر تصمیم نگیرید که کمال گرایی را به عنوان طرز فکری مخرب تلقی کنید توهم برتر بودن آن نمی گذارد به تغییرات مطلوبتان برسید.

راهکارهایی برای غلبه بر کمال گرایی

1.تفکر منطقی و کنار گذاشتن باید ها

کمال گرایی در درس خواندن اجازه نمی دهد واقعیت و زمان حال را ببینید. همیشه شرایط ایده آل و رویایی را تصور می کنید ولی در عمل به آن مرحله نمی رسید. اما در تفکر منطقی ، پیشرفت کردن اهمیت دارد. مهم نیست الان در چه مرحله اید یا چقدر نسبت به بقیه عقب هستید. مهم این است که از امروز شروع کنید و نسبت به دیروز خودتان پیشرفت کنید.

خودتان را از باید هایی که جلوی پیشرفت تان را می گیرد خلاص کنید. اگر انتظار داشته باشید که همان ابتدا نتیجه ای را که قرار است با طی یک سال تلاش به دست آورید ، بگیرید فقط کار را برای خودتان سخت کرده اید. زیرا باعث می شود همیشه با استرس و فشار درس بخوانید و این بازدهی شما را پایین می آورد. همچنین اگر به آن باید هایی که تعیین کرده اید نرسید ، ادامه مسیر را بی فایده می بینید و زود کنار خواهید کشید.

۲.فقط به مقصد فکر نکنید از مسیر هم لذت ببرید

خیلی از ما عادت کرده‌ایم که از کارِ درحال‌انجام لذت نبریم، چراکه با خودمان می‌گوییم: «وقتِ کِیف کردن ندارم، آخه باید این کار رو زودتر تمومش کنم.» اما اگر در انجام هر کاری لذت یا هدف کارِ درحال‌انجام را پیدا کنید، احتمالا می‌توانید آن کار را باکیفیت‌تر انجام بدهید. اگر پرفشار و مضطرب کار کنید، میدان دیدتان تنگ‌تر و تنگ‌تر خواهد شد، تا جایی که ممکن است بیهوده درگیر جزئیات بی‌اهمیت شوید. اما کسی که از انجام کارش لذت می‌برد، میدان دیدش گسترده‌تر می‌شود و اشتیاقش در انجام کار باعث نتیجه‌ی بهتر خواهد شد.

۳.اهداف خود را خرد کنید!

کمال گرایی باعث می‌شود فرد اهداف غیرواقعی و غیر قابل دسترس برای خود تعیین کند. به جای این کار، اهداف خود را به اهداف بسیار کوچک و واقعی‌تر بشکنید. با این کار استرس کمتری هم تجربه می کنید. وقتی به هرکدام از اهدافتان می‌رسید به خود پاداش کوچکی بدهید. کوچک کردن اهداف باعث می‌شود در صورت وجود اشتباه، پذیرش آن برایتان ساده‌تر شود.

۴. تفکر صفر و یک نداشته باشیم

فراد کمال گرا جمله معروفی دارند که می‌گویند من یا یک کاری را انجام نمی‌دهم یا اگر انجام بدهم به بهترین نحو انجام می‌دهم. خب پس ادیسون هم باید می‌گفت من لامپ را اختراع نمی‌کنم چون 999 بار باید به بدترین شکل انجامش دهم! چی میشد؟ الان با چراغ نفتی در حال مطالعه بودیم که بیشتر از یک نفر بشویم!

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!