دین و زندگی درس بسیار زود بازدهی است و هرچه قدر هم سوالات مطرح شده از آن سخت باشد باز رسیدن به درصد بالای 50 کار سختی نخواهد بود .

  • روش مطالعه

در مطالعه دین و زندگی اولین موردی که در کانون توجه است آیات این درس است . سوالات مطرح شده از آیات در کنکور به سه دسته تقسیم می شود :

1. سوالاتی که از مفهوم و معنی یک آیه پرسیده می شود : اینگونه سوالات آسانترین سوالات مطرح شده از آیات است. برای پاسخگویی به این سوالات لازم است که قبلا آیه را دیده باشید و مفهوم و معنی آن را بدانید و بدانید مربوط به کدام درس یا موضوع درسی است .

2. سوالاتی که از ارتباط یک آیه با متن کتاب پرسیده می شود : برای پاسخگویی به این سوالات علاوه بر اطلاعاتی که برای پاسخگویی به سوالات نوع اول باید داشته باشید ، باید تسلط بالایی روی متن داشته باشید و بتوانید بین متن و آیه ارتباط برقرار کنید.

3. سوالاتی که در آن آیه به طور کامل داده نمیشود و از ادامه آیه سوال پرسیده می شود : اینگونه سوالات جدیدترین تیپی است که طراحان طرح می کنند . این دسته از سوالات را می توان سخت ترین دسته سوالات مطرح شده از درس دین و زندگی دانست . برای پاسخگویی به این سوالات شما باید آیات را حفظ باشید . به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنم به هنگام مطالعه هر درس آیات آنرا حفظ کنید . از سال96 به بعد تعداد این دسته از سوالات نسبت به قبل به شدت افزایش یافت . پس ازکنار این دسته سوالات به هیچ وجه به آسانی رد نشید .

برای شروع مطالعه یک درس دین و زندگی ابتدا آیات را از روی کتاب کمک درسی خوانده و ترجمه و مفهوم آنرا یاد بگیرید ، سپس آیه را حفظ کنید و ترتیب موضوعات آنرا به خاطر بسپارید .

خواندن آیات و یادگیری مفاهیم آن در ابتدا ، کمک بزرگی به شما درفهم متن کتاب خواهد کرد و با این کار می توانید هنگام مطالعه متن کتاب، بین آیات ابتدای درس و متن درس ارتباط برقرار کنید . البته اکثر کتاب های کمک درسی این ارتباط را در درسنامه های خود آورده اند که میتواندی از آنها هم استفاده کنید.

مطالعه متن کتاب را بادقت انجام دهید و این که هر جمله برای کدام زیر موضوع است را به ذهن خود بسپارید زیرا این مورد خود یک نوع تیپ تست است . در اینگونه سوالات یک عبارت داده می شود و و ارتباط عبارت و زیر موضوع را از شما می خواهند.

از کنار ایستگاه های پیام آیات ، ارزیابی ، اندیشه و تحقیق و.. که درکتاب قرار داده شده به هیچ وجه به آسانی عبور نکنید و پاسخ سوالات و آیات مطرح شده در آنها را به کمک یک منبع مطمئن مطالعه کنید . از این قسمت ها تا به حال سوالات زیادی در کنکور مطرح شده است .

  • تست زنی

در درس دینی مانند سایر درس های عمومی زدن تست را از سوالات کنکور آغاز کنید و ترجیحا در هر نوبت تست زنی تعدادی تست برای دوره نگه دارید . پس از زدن تست های سراسری خوب است که سوالات تالیفی را نیز پاسخ دهید .

برای مرور تعدادی تست نگه دارید و هنگام زدن آنها هر گزینه را در درسنامه مشاهده کنید وجملات اطراف آنرا بخوانید با این کار می توانید تمام کتاب را دوره کنید.

حرف آخر:

در حال حاضر و پس از کنکور 96 تغییر زیادی را در سوالات این درس داشتیم که باعث شده کنکوری ها دیگر به راحتی نتوانند درصد بالایی را در این درس کسب کنند، اما هنوز هم درس دین و زندگی جزء درس های ساده کنکور است و شما میتوانید با کسب یک درصد خوب به هدفتان نزدیکتر بشوید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *