درس عربی جزء درس های تراز آور در کنکور و آزمون های آزمایشی است بنابراین یه برنامه منظم و مطالعه درست برای این درس میتواند باعث افزایش تراز شما بشود

  • روش مطالعه

معمولا موضوعات درس عربی را به دو دسته ی ترجمه و قواعد تقسیم می کنند. این تقسیم موضوع درست است ولی نمی توان این دو دسته را به طور کامل از یکدیگر جدا کردزیرا در پاسخ هر دسته از سوالات به مطالب دسته دیگر نیازمند هستیم .

مثلا برای پاسخگویی به سوالات ترجمه عربی به شناخت افعال (ماضی، مضارع ، نهی و…) ، معرفه و نکره ، حروف ناصبه ، موصول ها و… نیازمندیم و یا مثلا برای پاسخگویی به تست های قواعد ، تواناییی شما در ترجمه می تواند راه های آسانتر و کوتاهتری را به شما هدیه کند . به همین خاطر در درسی عربی لازم است که به قواعد و ترجمه در کنار یکدیگر نگاه کنیم .

ترجمه و تعریب :

در درس عربی مهمترین بخش ، بی شک ترجمه و تعریب است چون پاسخ دادن به همه سوالات این درس به نحوی با این بخش ارتباط دارد .

سوالات ترجمه و تعریب به سه دسته تقسیم می شود :

1. سوالات مستقیم از ترجمه و تعریب : 8 تا تست اول درس عربی مربوط به ترجمه است . در یک دسته از آنها یک عبارت داده می شود و گزینه صحیح خواسته میشود و دسته دیگر در هر گزینه یک عبارت و ترجمه آن داده میشود و از شما میخواهد که صحیح یا غلط را مشخص کنید. تست های دسته دوم بسیار سخت تر هستند و شما باید برای هر گزینه وقت جدا بگذارید. معمولا 1 تست نیز از تعریب پرسیده میشود . در این سوالات یک عبارت فارسی داده شده و  عربی آن خواسته می شود.

برای پاسخگویی این دسته از سوالات فقط لازم است شما قواعد مربوط به ترجمه مثلا نحوه ساختن زمان ها ، نحوه ترجمه معرفه و نکره ، نحوه ترجمه حال و… را بلد باشید. در این دسته از سوالات نیاز زیادی به دانستن معانی لغات ندارید و با یادگیری قواعد  ترجمه و زدن تست می توانید به راحتی به آنها پاسخ دهید . درپاسخ به این سوالات پیدا کردن کلمات کلیدی اهمیت زیادی دارد .

2. سوالات مفهوم : از این بخش یک سوال طرح میشود . یک عبارت داده میشود از شما خواسته می شود که نزدیکترین و یا دورترین گزینه نسبت به آن عبارت را انتخاب کنید . برای پاسخگویی به این سوالات شما باید روی کلمات و جملات کتاب مسلط باشید تا بتوانید مفهوم عبارت و سایر گزینه ها را بفهمید و در نتیجه پاسخ درست را انتخاب کنید . برای پاسخگویی به سوالات این بخش حتما لغات انتهای کتاب را مطالعه کنید .

3.سوالات درک مطلب : 4 تا  سوال اول درک مطلب کاملا در ارتباط با ترجمه است . شما برای اینکه بتوانید به این سوالات پاسخ دهید باید معنی متن را بفهمید . بیشترین، استفاده از لغات موجود در کتاب برای این دسته از تست ها صورت می گیرد . پس اگر میخواهید به این دسته از سوالات پاسخ دهید کلمات کتاب درسی را خیلی خوب بخوانید .

هدف از مطالب بالا این بود که شما بدانید برای هر بخش به چه چیز هایی نیاز دارید و و با توجه به آنها به مطالعه هر بخش بپردازید . برای پاسخگویی به سوالات ترجمه ابتدا قوانین مربو ط به ترجمه مثل قواعد مربوط به نحوه ساختن زمان ها ، نحوه ترجمه معرفه و نکره ، نحوه ترجمه حال و… را بیاموزید و سپس به سراغ کلمات کتاب بروید .

قواعد :

شما برای مطالعه قواعد لازم است که درسنامه کتاب های کمک آموزشی را با دقت مطالعه کنید. گاهی برای پاسخگویی به دسته ای از سوالات قواعد راه های مختلفی وجود دارد ، سعی کنید آن راهی را که احساس می کنید با آن راحتید را انتخاب کنید. آن راه را با زدن تست های زیاد مسلط شوید .

پیشنهاد اول ما در بحث منبع همانگونه که گفتیم کتاب خیلی سبز است . یکی از ویژگی های این کتاب این است که برای پاسخگویی به سوالات راه های مختلفی را پیشنهاد داده و در واقع این کتاب شما را مجبور نمی کند که فقط یک راه را بیاموزید.

قواعد را به طور زنجیره ای و از ابتدا یادبگیرید. زبرا در بخشی ممکن است به اطلاعات بخش دیگر نیازمند باشید . از قواعد موجود در کتاب سال اول دبیرستان به هیچ وجه غافل نشوید زیرا پایه و اساس شما برای یادگیری مطالب دیگر است .

پس از مطالعه قواعد به سراغ تست های آن بخش بروید. بدانید که مطالعه قواعد به تنهایی ، هیچگاه برای شما ثمر بخش نخواهد بود و حتما باید تمرین های خود را با زدن تست انجام دهید .

سوالات قواعد را می توان به دو دسته تقسیم کرد :

1. سوالات تشکیل ، تجزیه وترکیب: این سوالات قسمتی از سوالات درک متن عربی هستند ولی کاملا به قواعد مربوط می شوند و میتوانید این سوالات را بدون اینکه متن را متوجه شوید پاسخ دهید . برای پاسخگویی به این سوالات شما باید تسلط زیادی روی قواعد پایه ای و قواعد اصلی داشته باشید . این دسته از تست ها را می توانید با مطالعه قواعد و زدن تست های زیاد به یکی از نقاط قوت خود در درس عربی تبدیل کنید .

2.سوالات مستقیم قواعد : این دسته از سوالات انتهایی مطرح شده در آزمون ها است . بعضی از این سوالات سخت و بعضی دیگر مانند منصوبات بسیار ساده هستند و با مطالعه درسنامه و اندکی تست زدن می توانید روی آنها تسلط پیدا کنید.

در قسمت قواعد این را بدانید که هرچه تمرین بیشتر و تست بیشتری بزنید مطالب برای شما آسانتر می شود. پس اگر قسمتی برای شما سخت بود تست های بیشتری بزنید.

  • تست زنی

در درس عربی تست زنی با یافتن شیوه های مختلف و سرعت در حل تست ها به شدت در ارتباط است . هرچه قدر تست بیشتری بزنید شیوه ها و روش های مختلفی را یاد خواهید گرفت و سرعت خودتان را افزایش خواهید داد .

برای تست زنی در عربی پس از مطالعه قواعد حتما تست بزنید و شیوه های طرح سوال و شیوها های پاسخگویی به آنها را بیاموزید . در عربی مطالعه پاسخنامه و دلیل غلط بودن گزینه های دیگر اهمیت بالایی دارد . پس باحوصله پاسخنامه را مطالعه کنید.

برای تست زدن در قسمت ترجمه پس از زدن تست ها حتما به پاسخنامه رجوع کنید و به کلمات کلیدی و نکات مربوط به آنها توجه کنید . اگر تستی را صحیح زدید باز هم پاسخ آنرا با دقت بخوانید ممکن است در پاسخ آن راهی سریعتر مانند پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب تر پیدا کنید .

  • حرف آخر :

خیلی از دانش آموزان با درس عربی به دلایل مختلفی مشکل دارند . شما می توانید از این نقطه به آنها ضربه بزنید و با قوی کردن خودتان در این درس و کسب یک درصد مناسب آنها را دراین رقابت شکست دهید . فراموش نکنید که درس عربی می تواند برای شما معجزه انجام دهد .

سعی کنید با زدن تست های زیاد از این درس تسلط خود را بالا ببرید . بدانید در درس عربی تست زدن خیلی بیشتر از درس های دیگر می تواند به یادگیری و سواد شما کمک کند .

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *