درس ادبیات مهمترین درس عمومی است زیرا تنها درس عمومی است که ضریب 4 دارد . کسب یک درصد خوب در این درس می تواند شما را از بقیه هم سطحی هایتان خیلی جلو بیندازد.

  • روش مطالعه

درس ادبیات را می توان به 5 بخش تقسیم کرد :

1. لغت واملاء :

سه تست اول کنکور تست های لغت هستند. و سه تست بعدی نیز از املاء مطرح می شود . پس اگر میخواهید کنکور را خوب شروع کنید و تا حدی استرس خود را به هنگام شروع کاهش دهید روی تست های این مبحث مسلط شوید . یک شروع خوب می تواند خیلی روحیه بخش باشد . سوالات لغات از سوالات آسان و سوالات املاء از سوالات متوسط رو به سخت می باشد .

قسمت لغت یک قسمت حفظی است . شما باید روی کلمات کتاب مخصوصا کلمات ستاره دار مسلط باشید . کتاب های مبحثی مانند هفت خوان خیلی سبز و 5 مبحث الگو تا حد زیادی کلمات کتاب را پوشش داده اند اما باز کمی نقص دارند ، به همین دلیل شما کلماتی که هنگام درس دادن معلمتان می گوید را به کتاب مبحثی وارد کنید تا آن کامل تر شود . خواندن یک بار لغات درس فقط باعث می شود که آن لغات در حافظه کوتاه مدت شما باقی بماند، لغات هر درس را چند بار در بازه های زمانی مختلف مثلا یک روز در میان مطالعه کنید .

قسمت املاء یک قسمت تمرینی به شمار می رود . شما باید هنگام مطالعه لغات به املاء های آنها نیز توجه کنید . معمولا لغاتی که در املاء مورد سوال واقع می شوند بار ها تکرار شده اند پس حتما تست های کنکور را بزنید. در درس املاء هر چه تست های بیشتری بزنید مهارت بیشتری کسب خواهید کرد .

2. تاریخ ادبیات :

این قسمت کاملا حفظی می باشد . یک سوال از این بخش مطرح می شود. این یک سوال از سوالات آسان ادبیات است. با مطالعه می توانید به این بخش پاسخ دهید . به هنگام مطالعه تاریخ ادبیات ، از قرن ها ، ویژگی های شاعر ، ویژگی های کتاب و…  به سادگی رد نشوید و تا جایی که ممکن است آنها را مطالعه کنید . در این بخش هر چه قدر وقت بیشتری برای مطالعه بگذارید تسلط بیشتری پیدا خواهید کرد .

3. زبان فارسی :

شاید سخت ترین بخش ادبیات  پر ریسک ترین بخش آن همین بخش است اما قرار نیست ما به خاطر ریسک بالا به سراغ تست های این بخش نرویم . اگر میخواهید جزء رتبه های برتر باشید این را بدانید که باید جاهایی که دیگران به آن بی اهمیتی می کنند را شما اهمیت بدهید زیرا باید بین شما و آنها یه تفاوتی باشد . به هرحال خیلی از دانش آموزان این قسمت را مطالعه نمی کنند و شما می توانید از این فرصت استفاده کنید.

از درس زبان فارسی پنج تست مطرح می شود . شما ابتدا به مطالعه درسنامه هر درس بپردازید و پس از یادگیری به سراغ تست های آن بخش بروید . از آنجایی که معمولا تست های این بخش ، به صورت شمارشی است شما باید علاوه بر داشتن سواد دقت زیادی نیز داشته باشید . سعی کنید اگر نمی توانید روی همه مباحث این بخش مسلط شوید دو یا سه مبحث را انتخاب کنید و خودتان را به صورت صد در صد روی آنها مسلط کنید . تستهای زیاد راهگشای تسلط شما خواهد بود .

4. آرایه های ادبی :

از این بخش معمولا چهار سوال مطرح می شود که به یکی از آنها می توان به آسانی پاسخ داد . در این بخش ابتدا آرایه ها را مطالعه کنید و آنها را بیاموزید. پس از مطالعه و یادگیری سراغ تست های آن بروید . در آرایه ، تمرین ، حرف اول را می زند .  هر چه قدر تست های بیشتری بزنید روش های بهتر و بیشتری یاد خواهید گرفت و تسلطتان را افزایش خواهید داد.

5. قرابت معنایی :

شاید مهمترین بخش ادبیات همین بخش باشد چرا که از این بخش 9 سوال مطرح می شود که خود 36 درصد این درس است . برای این بخش شما باید مفهوم جملات و ابیات کتاب را بدانید. سعی کنید مفهوم تمام ابیات وجملات کتاب درسی را درذهن خود داشته باشید. از آنجایی که ابیات مورد سوال معمولا خارج از کتاب است یادگیری پیدا کردن کلمات و مفاهیم کلیدی می تواند کمک بزرگی به شما بکند . در این بخش مطالعه و تست زنی را همراه هم پیش ببرید .

  • حرف آخر:

سعی کنید به ادبیات اهمیت ویژه ای نسبت به دیگر درسهای عمومی بدهید و آنرا باعلاقه مطالعه کنید . این درس وقت زیادی می خواهد و در زمان کم یک دفعه افزایش درصد پیدا نخواهید کرد .

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *