راه های افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی

قطعا همه ی دانش آموزان کنکوری به دنبال پیدا کردن راهی برای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی هستند. برای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی باید یه برنامه ریزی اصولی، مطالعه و یادگیری موثر و همچنین مکان مطالعه ی ایده آلی داشت. داشتن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت نیز در افزایش ساعت مطالعه موثرند.

افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی، یکی از خواسته های اغلب دانش آموزان می باشد. معمولا دانش آموزان موقع مطالعه احساس خستگی و دلزدگی می کنند. قطعا یکی از عوامل تاثیرگذار برای قبولی در کنکور داشتن ساعت مطالعه ی بالاست. خستگی موقع درس خواندن به شدت کیفیت مطالعه و یادگیری را تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله قرار است به راهکارهایی برای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی بپردازیم.

چرا هنگام مطالعه خسته می شویم؟ 

احتمالا تاکنون همه ی ما حداقل برای یک بار موقع مطالعه، احساس خستگی کرده ایم‌. خستگی موقع مطالعه جزو آن دسته از اتفاقاتی است که ممکن است باعث ناراحتی شود و به دغدغه ی فکری دانش آموزان تبدیل شود. اکثر دانش آموزان به دنبال این هستند که بدانند چرا موقع درس خواندن زود خسته می شوند؟

خستگی موقع مطالعه ناشی از خستگی ذهن می باشد که سبب کاهش قدرت درک مغز می شود.

برای اینکه بتوانیم راهکارهای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی را یاد بگیریم، باید از علل خستگی آگاه شویم.

خستگی موقع مطالعه ممکن است دلایل گوناگونی مثل کم خوابی، کم آبی بدن، نداشتن علاقه به درس خواندن، نوع نشستن، شرایط زندگی، وضعیت سلامتی بدن و مناسب نبودن محیط مطالعه از جمله دلایل خستگی مغز موقع مطالعه است. معمولا بیشتر دانش آموزان وقتی احساس خستگی به سراغشان می آید، بدون اینکه به دنبال رفع علل آن باشند، سعی میکنند همچنان به درس خواندن ادامه دهند. این رفتار موجب می شود با اینکه ساعت مطالعه ی بالایی دارید اما بیشتر احساس خستگی کنید و نتوانید نتایج خوبی کسب کنید.

راهکارهای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی:

برای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی بایستی سه گام اساسی را دنبال کنید.

گام اول: برنامه ریزی ایده آل به همراه زمان استراحت کافی

گام دوم: تلاش برای یادگیری فعالانه و افزایش راندمان مطالعه

گام سوم: انتخاب یک محیط ایده آل برای مطالعه

·        گام اول، برنامه ریزی ایده آل به همراه زمان کافی برای استراحت:

بعضی دانش آموزان به اشتباه تصور میکنند، بهترین راه برای موفقیت درس خواندن بدون وقفه است. معمولا دانش آموزان شب امتحان این کار را انجام میدهند و برای چند ساعت مداوم فقط درس می خوانند. هرچه درس مورد نظر دشوارتر باشد، دانش آموزان ساعات بیشتری با آن درگیر خواهند شد.

هرگز این موضوع را کتمان نمی کنیم که ساعت مطالعه ی خوب یکی از رمزهای اصلی موفقیت در درس خواندن می باشد. اما افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی اصولی دارد و باید طبق آن اصول، به صورت مرحله به مرحله ساعت مطالعه را افزایش دهیم تا ذهن خسته نشود.

یکی از مراحل مهم برنامه ریزی، داشتن برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت است. در برنامه ریزی بلند مدت تعیین کنید در طول یک ماه، چه مباحثی را بایستی مطالعه کنید. برنامه ریزی کوتاه مدت نیز همان برنامه ی هفتگی است که در آن مشخص می شود هر روز هفته کدام مباحث را باید مطالعه نمایید.

داشتن برنامه ریزی ماهانه و هفتگی جزو ملزومات درس خواندن و افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی است. در برنامه ریزی روزانه بهتر است جزئیات را کامل یادداشت نمایید. برای مثال در برنامه ریزی یادداشت کند که قصد دارید امروز پنجاه تست زیست شناسی حل کنید.

برای افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی، باید به نحوی برنامه ریزی کرد که ضمن ساعت مطالعه ی خوب، زمان مناسبی برای استراحت نیز وجود داشته باشد.

اگر جزو دانش آموزانی هستید که از لحاظ علمی کمی ضعیف تر هستید، بایستی سعی نمایید به مرور ساعت مطالعه ی خود را افزایش دهید.

برنامه ی هفتگی شما باید به نحوی باشد که در طول هفته چند ساعتی وقت برای انجام کارهای متفرقه و ضروری مثل بیرون رفتن، خرید کردن و کارهای شخصی داشته باشید. برای مثال طوری برنامه ریزی نمایید که روزهای جمعه ۳ الی ۴ ساعت زمان برای کارهای جانبی خود داشته باشید.

·       گام دوم، تلاش برای یادگیری فعالانه:

کی از دلایلی که باعث می شود ذهن موقع مطالعه سریع خسته شود، عدم یادگیری فعالانه است. در این نوع مطالعه دانش آموزان حضور منفعلی دارند و فقط به خواندن مطالب مشغول هستند.

برای یادگیری فعالانه  از تکنیک فاینمن استفاده کنید. با استفاده از این تکنیک سریعا خواهید دانست مطلبی را تا چه اندازه درک کرده اید.

اصلی ترین گام در تکنیک فاینمن، توضیح دادن مطالب است. در این روش پس از اینکه مبحث مورد نظر را مطالعه کردید، باید آن را به شخصی دیگر بازگو کنید.

اگر امکان بازگو کردن مطالب به فرد دیگری را ندارید، میتوان در مقابل آینه مطالب را به خودتان توضیح دهید. حتی میتوانید از یک وایتبرد کمک بگیرید و مثل یک معلم مجددا مطالب را به خودتان توضیح دهید.

بهتر است مطالب را با زبانی ساده به خودتان توضیح دهید. این روش باعث میشود مطالب ساده تر و قابل فهم تر شوند.

مرحله ی بعدی در تکنیک فاینمن مرور است. باید مطالب خوانده شده را مرور کنید و اگر احساس میکنید در بعضی نکات اشکال دارید، هرچه سریعتر به سراغ رفع اشکال بروید. بعد از رفع اشکال مجددا مطالب خوانده شده را مرور کنید.

یک روش دیگر برای یادگیری فعالانه این است که همواره سوالاتی مرتبط با موضوع مورد مطالعه پیدا کنید. همانطور که کودکان در مواجهه با هر موضوعی می پرسند چرا؟ سعی کنید شما هم با سوال کردن نقش فعالی در یادگیری داشته باشید.

خودآزمایی یک روش دیگر برای یادگیری فعالانه است. بعد از اینکه هر درسی را مطالعه کردید و تکنیک فاینمن را به کار گرفتید، از تمرینات آخر فصل یا سوالات کتب کمک آموزشی استفاده کنید.

فرض کنید سوالات موجود در کتاب، سوالات یک آزمون مهم هستند و شما باید به بیشتر سوالات پاسخ درست دهید.

·       گام سوم، انتخاب یک محیط ایده آل برای درس خواندن:

مکان مطالعه یکی از آیتم های مهمی است که تاثیر مستقیمی روی کیفیت درس خواندن و عدم خستگی دارد‌. فرقی نمی کند دانش آموز سال دوازدهم هستید یا خیر، داشتن یک مکان مطالعه ی ایده آل همیشه برای درس خواندن امری َضروری است‌.

انسان همواره از محیط اطراف خود تاثیر می پذیرد، یعنی آرامش یا شلوغی محیط، نورپردازی و حتی دمای آن باعث تغییر خلق و خو میشود. یکی از راه های افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی انتخاب مکانی ساکت، آرام و دنج است.

بیشتر دانش آموزان در محیط های شلوغ و پر سر و صدا با مشکل حواس پرتی روبرو می شوند. اگر شما هم جزو این دسته از دانش آموزان هستید، در انتخاب مکان مطالعه ی خود، وسواس به خرج دهید.

شدت نور محیط اطراف روی انرژی بدن تاثیر زیادی دارد. به طوری که اگر در محیط های کم نور یا تاریک قرار بگیریم، ممکن است احساس خستگی کنیم.

یکی از آیتم های مهم که بایستی در انتخاب اتاق مطالعه در نظر بگیریم، شدت نور آن است. مکان مطالعه بایستی نور کافی داشته باشد‌.

نظم اتاق مطالعه نیز از جمله آیتم هایی است که نقش زیادی در تمرکز دارد‌. آشفتگی و بی نظمی اتاق مطالعه موجب حواس پرتی می شود.

توصیه می کنیم برای درس خواندن اتاق خواب را به عنوان مکان مطالعه در نظر نگیرید. همچنین بهتر است زمانی که مشغول مطالعه هستید از گوشی و لپ تاپ دوری کنید، مگر در زمانی که کلاس مجازی دارید.

یکی دیگه از کارهایی که تغییر چشمگیری در افزایش ساعت مطالعه بدون خستگی دارد، یادداشت کردن نتایج درس خواندن است. می توانید دفترچه ای تهیه نمایید و در آن مشخص نمایید چه روزهایی کاملا مطابق برنامه ریزی درس خوانده اید. برای انجام این کار می توانید از سامانه هوشمند کنکوریکا استفاده نمایید و بصورت کاملا اتوماتیک میزان عمل به برنامه خودتون رو بررسی کنید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *