مهمترین اشتباهات برنامه ریزی

برنامه ریزی، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فرد برای رسیدن به موفقیت و اهداف خود باید حتماً آن را به خوبی دارا باشد . اما نکته مهم این است که بسیاری از افراد در برنامه ریزی های خود، برخی اشتباهاتی را مرتکب می شوند که سرعت حرکتشان را به سمت موفقیت بسیار کند می کند و همین عامل، سد راه آن ها می شود. در این مقاله قصد داریم مهم ترین اشتباهات برنامه ریزی را با یکدیگر بررسی کنیم تا بتوانید با دوری کردن از آن ها، موفقیت را از همیشه به خود نزدیک تر کنید. 

مکتوب نکردن برنامه ریزی

بسیاری از افراد برنامه ریزی خود را مکتوب نمی کنند و تصور می کنند که همین که در ذهنشان باشد که چه کارهایی می خواهند انجام دهند کافی است. در صورتی که طبق تحقیقات ثابت شده که افرادی که برنامه های خود را می نویسند، 40 درصد به انجام آن ها نزدیک تر هستند.

بهترین ابزار شما برای مکتوب کردن برنامه ریزی سامانه کنکوریکاست چرا که این دفتر برنامه ریزی  در هر لحظه و هر جا در دسترس شما هست.نکته دیگه این هست شما تو سامانه کنکوریکا قادر هستید با جزییات زیادی برنامه خودتون رو تدوین کنید.

قرار دادن کارهای بیش از حد در برنامه

از قدیم گفته اند که سنگ بزرگ، نشانه نزدن است! بدیهی است که شما اگر در برنامه خود کارهایی بنویسید که نتوانید یا وقت نکنید آن ها را انجام دهید، بعد از مدتی انرژی و انگیزه شما برای این کار کم می شود و دیگر امیدی به برنامه ریزی ندارید.

سعی کنید با توجه به ویژگی های شخصی خودتان طوری برنامه ریزی کنید که به انجام همه آن ها برسید و مفید ترین کارها را انجام دهید. دقت کنید که برنامه ریزی صحیح، برنامه ای نیست که فقط مطالعه  باشد و خبری از تفریح و استراحت در آن نباشد. بالعکس، در یک برنامه خوب تمام این نکات با دقت رعایت شده اند و به بهتر شدن حال شما در کنار انجام کارها کمک می کند. پس با دقت برنامه ریزی کنید و کارهای بیش از توان خود در آن قرار ندهید.

برخی از افراد هستند که انگار معنای برنامه‌ریزی را به خوبی متوجه نشده اند و فکر می کنند هرچقدر کارهای بیشتر و سخت تری در برنامه روزانه خود بچینند، موفق تر خواهند شد و برنامه فوق العاده ای خواهند داشت. در صورتی که اصلا اینطور نیست؛ برنامه ریزی یعنی کاری کنیم که بتوانیم هم بیشترین کار را در کنار بهترین کیفیت انجام دهیم و هم به تفریحات و استراحت های خود برسیم.

این جور برنامه‌ریزی، بیشترین کار را دارد اما قطعاً کیفیت پایینی خواهد داشت و شما را به مرور بی برنامه تر از همیشه خواهد کرد. پس سعی نکنید در برنامه های روزانه خود تمام کارهای عقب افتاده و یا آینده خود را هم بگنجانید و برنامه ریزی را برای خود مانند غولی بزرگ تبدیل کنیم!

کمال گرایی

معنای کمال گرایی به زبان ساده یعنی افراد استانداردی بالای برای خودشان وضع کنند که ضررهای آن، بیشتر از منافع موجود باشد.

کمال گرایی زمانی مزاحم برنامه ریزی ما خواهد شد که به جای انجام همه کارهای خود، قصد انجام یک کار را با بالاترین کیفیت ممکن انجام دهیم. البته دقت کنید که همه کارها باید با بالاترین کیفیت ممکن انجام شوند و این اتفاق بد نیست، منظور ما کیفیتی است که بیش از اندازه باشد و بود و نبود آن، تفاوت چندانی نکند. مثل این که متنی را یادداشت کنیم و بعد برای این که مطمئن شویم این متن ساده، کاملاً درست است 10 بار آن را مطالعه کنیم! طبیعتاً این کار اضافی خواهد بود.

پس سعی کنید هر طور که شده کمال گرایی خود را با انجام کارهای زیر درمان کنید:

  • تعیین مهلت زمان برای انجام کارها
  • مشخص کردن اهدافی که واقع گرایانه باشند و با تیپ شخصیتی شما مطابقت داشته باشند
  • امتحان کردن کارها و فرصت های جدید
  • پذیرفتن این نکته که همه ممکن است اشتباه کنند

نوع دیگری از کمال گرایی این است که به هر دلیلی نتوانید بخشی از کارهای برنامه ریزی روزانه خود را انجام دهید و به همین دلیل، از انجام سایر کارهای خود هم منصرف شوید. دقت کنید که به هیچ وجه این اشتباه را مرتکب نشوید و در واقع انجام ندادن یک کار، به معنای عدم انجام سایر برنامه ها نیست.

نوشتن برنامه ریزی غیر قابل اجرا

کی دیگر از دلایل ما برای اینکه به شما می‌گویم که برنامه ریزی را بسیار رویای نکنید این است که ثابت کرده دانش آموزانی که یک برنامه منطقی با توجه به استعدادها و هدف خود میچینند و می‌ تواند به آن عمل کنند همین موجب افزایش انگیزه در آنها شود و می ‌تواند عملکرد مطالعاتی خود را بالا ببرند و عملکرد بهتری در سال کنکور از خود نشان دهند و پیشرفت آنها نیز چندین برابری کسانی است که برنامه غیر منطقی برای خود می چییند و در وسط را خسته می‌ شوند .

نداشتن تنوع و تناسب در مطالعه دروس است

در یک برنامه ریزی مناسب باید تنوع و تناسب بین دروس عمومی و اختصاصی برقرار کنید همه شما می دانید که در چه درس عمومی قوی‌ تر و در چه درس عمومی ضعیف‌ تر هستید و این مورد برای دروس اختصاصی نیز صادق است با توجه به آن درس خواندن برای دروس عمومی و اختصاصی را شروع کنید در یک برنامه ریزی مطلوب و مناسب نباید چند درس اختصاصی را برای خواندن پشت سر هم بگذارید و یا همین طور چند درس عمومی را پشت سر هم بخوانید .

برای این که بتوانید تنوع و تناسب را رعایت کنید بهتر است که یک درس عمومی و یک درس اختصاصی را بخوانید تا خسته نشوید .

عدم اولویت بندی مناسب

اولویت بندی را می توان یکی از حلقه های مفقوده و گم شده و از مهم ترین اشتباهات برنامه ریزی دانست. یعنی نمی دانیم کدام کارها مهم تر هستند و به همین دلیل، بدون هیچ نظم مشخصی آن ها را در برنامه خود می نویسیم و در نهایت کارهایی را انجام می دهیم که شاید دارای اهمیت زیادی نباشند! همین اتفاق، یکی از اصلی ترین دلایلی است که ما را ااز هدف خود روز به روز دورتر می کند. در نتیجه، برنامه ریزی روزانه برای ما مزیت زیادی هم نخواهد داشت.

استفان کاوی درباره این اولویت بندی می گوید: به جای این که ببینید چه کارهایی در برنامه هایتان وجود دارد و آن ها را اولویت بندی کنید، ببینید چه اولویت بندی هایی در برنامه هایتان وجود دارد و آن ها را زمان بندی کنید.

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!