سرعت تست زنی!

گاهی اوقات دانش آموزان ممتازی را می بینیم که تلاش بسیاری برای موفقیت در کنکورهای آزمایشی دارند اما نتیجه این همه تلاش رو در آزمون های پایان هفته نمی بینند.در مقابل دانش آموزانی هستند که شاید کمتر از آنها مطالعه داشته باشند ولی نتایج مطلوب تری در آزمون ها کسب می کنند.به نظر شما علت این تفاوت چیست؟!

یکی از پارامترهای مهمی که هر دانش آموز کنکوری باید در دوران کنکور خودش به اون توجه کنه کیفیت مطالعه هست.لزوما با کمیت بالا موفقیت حاصل نمی شود.حالا سوال این هست کیفیت مطالعه را به چه نحوی می توان بالا برد و یا اصلا آیا شاخصی برای اندازه گیری کیفیت مطالعه وجود دارد؟!

در سامانه کنکوریکا شاخصی به نام سرعت تست زنی برای هر دانش آموز در هر درسی بعد از ورود اطلاعات محاسبه می گردد.نحوه محاسبه این شاخص به این صورت هست که کل تست هایی را که شما در هر درسی زدید را بر کل زمان مطالعه آن درس تقسیم می کند و سرعت تست زنی شما را در آن درس بر حسب تعداد تست در ساعت گزارش می نماید.بدین معنی که هر دانش آموز می داند که در هر درسی در یک ساعت چه تعداد تست می تواند بزند.بزارید با یک مثال مفهوم این شاخص را بیشتر روشن کنیم.

فرض کنید دانش آموزی توانسته است که در مدت ۴ ساعت مطالعه درس ریاضی تجربی ۴۰ تست از منبع کمک آموزش خود بزند بنابراین سامانه سرعت تست زنی این دانش آموز را در درس ریاضی تجربی ۱۰ تست بر ساعت اعلام می کند یعنی بطور متوسط این دانش آموز می تواند در یک ساعت مطالعه درس ریاضی تجربی ۱۰ تست را بزند و بدرستی تحلیل نماید.

بعد از درک مفهوم سرعت تست زنی به این سوال پاسخ می دیم که این شاخص چطور می تواند کیفیت مطالعه ما را تعیین کند. دقت کنید اگر سرعت تست زنی شما در درسی بطور کاملا غیر معمول بالا هست نشان دهنده این هست که شما به هیچ عنوان فرصتی برای درک و تحلیل صحیح سوالات و پاسخ تشریحی تست ها نمی گذارید و این مطلب یعنی مطالعه بدون بهره در صورتیکه شما می بایست بعد از تست زدن بطور کامل حتی تست هایی را که پاسخ صحیحی به آنها دادید را تحلیل کنید که شاید نکات جدیدی در پاسخ تشریحی تست ها دستگیر شما شود. حالت دوم این هست که سرعت تست زنی شما به طور غیر معمولی پایین باشد. در این حالت می توان گفت که شما وقت زیادی را برای مطالعه و خواندن صرف درس ها می گذارید که این کار هم اشتباه است زیرا بدون زدن تست کافی شما نمی توانید متوجه شوید که آیا مطالب درسی خود را به خوبی فرا گرفته اید یا خیر. تعداد پایین تست از هر در س باعث عدم تسلط شما در آن درس خواهد شد و در نهایت شما از پس سوالات آزمون های آزمایشی بر نمی آیید.نکته دیگر درباره پایین بودن سرعت تست زنی شما این است که کند بودن در حل مسایل یک درس می تواند در مدیریت زمان آزمون شما رو دچار مشکل نماید.

نکته آخر اینکه بدون در نظر گرفتن شاخص سرعت تست زنی نمی توان کیفیت مطالعه را اندازه گیری کرد و دفتر برنامه ریزی کنکوریکا این امکان را بصورت آنلاین در اختیار شما قرار داده است

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *