چگونه به برنامه‌ریزی خود پایبند باشیم؟

دیروز تصمیم گرفتم از فردا، روزی 5 ساعت درس بخوانم و ساعات مطالعه‌ام را به این صورت تقسیم کردم: 2 ساعت صبح، 2 ساعت عصر و 1 ساعت شب.

صبح ساعت 9 بیدار شدم و صبحانه خوردم. خواستم چند دقیقه‌ای با کامپیوتر بازی کنم و بعد شروع به درس خواندن کنم. ساعت 10 شد و با خودم گفتم الان بلند می‌شوم. این جمله را چندین بار در ذهنم تکرار کردم و وقتی ساعت را نگاه کردم دیدم ساعت نزدیک به 1 شده است و گرسنه هستم. تا ناهار خوردم و استراحت کردم ساعت 3 بود. با خودم گفتم 2 ساعتی که قرار بود صبح درس بخوانم به ساعت‌های بعدازظهر اضافه می‌کنم و حالا باید 4 ساعت درس را شروع کنم. در همین فکر بودم که خوابم برد و وقتی بیدار شدم ساعت 6 بود. دوستم زنگ زد تا بیرون برویم و کمی قدم بزنیم. بعد از شام عذاب وجدان گرفته بودم که امروز هیچ درسی را نخوانده‌ام. از طرفی باید 5 ساعت درس می‌خواندم تا امروز را جبران کنم. تصمیم گرفتم امروز را فراموش کنم و از فردا شروع کنم و فردا…

داشتن یک برنامه ریزی اصولی، جزو اصلی ترین عوامل موفقیت در کنکور است و محوری ترین کاری که هر دانش آموز و داوطلب کنکوری باید انجام دهد برنامه ریزی است. داشتن یک برنامه ریزی صحیح به مطالعه ی شما جهت میدهد و موجب می شود یک دید کلی از وضعیت خود داشته باشید و متناسب با نقاط قوت و نقاط ضعف خود تلاش کنید‌.

اما برنامه ریزی به خودی خود موجب موفقیت نمیشود. برنامه ریزی در واقع نوشته های روی یک کاغذ است، آنچه موجب موفقیت میشود عمل کردن و پایبندی به این نوشته هاست.

زمانی میتوانید بگویید تمام تلاش خود را کرده اید که از فرصت های  خود به طور بهینه استفاده کنید و سعی کنید کاملا مطابق برنامه ریزی مطالعه کنید. یعنی اگر شما یک برنامه ریزی صحیح و متناسب با شرایط خود داشته باشید، مطابق آن پیش بروید و حین مطالعه ی دروس از روش های گفته شده کمک بگیرید، مطمئنا هم در آزمون های آزمایشی و هم در کنکور سراسری بهترین نتیجه را کسب خواهید کرد‌.

روش های افزایش پایبندی به برنامه ریزی کنکور:

۱_بپذیرید که با برنامه ریزی بهترین نتیجه را می گیرید

قبل از انجام هر کاری، شما باید ابتدا به خوبی اهمیت بالای برنامه ریزی را بدانید تا ذهنتان عمل کردن و انجام دادن آن را جدی بگیرد؛ دقت کنید که تا زمانی که نسبت به برنامه ریزی در اصطلاح گارد داشته باشید و فکر کنید بدون برنامه هم می توان به موفقیت رسید و اتفاقات خوب برای خود رقم زد، حتماً ذهنتان هم توجه چندانی به آن نخواهد کرد و عمل کردن به برنامه ریزی را در اولویت خود قرار نخواهد داد.

۲_برنامه ریزی منطقی:

دومین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم برنامه ریزی منطقی است. حین برنامه ریزی باید واقع بین باشیم و متناسب با توانایی های خودمان برنامه ریزی کنیم. از طرفی باید حین برنامه ریزی، سعی کنیم برنامه ای جذاب با تنوع درسی بنویسیم تا ذهنمان از مطالعه خسته نشود و به مطالعه ی بیشتر تشویق شود.توصیه می شود که تا حد امکان برنامه ریزی خود را بصورت حجمی- زمانی انجام دهید.

۳_عدم مقایسه خود با دوستان:

هرگز خودتان را با دوستانتان مقایسه نکنید. برنامه ریزی هر کس متفاوت و متناسب با ویژگی ها و استعداد هر کس است. همچنین دانش آموزانی که از ابتدای دوره ی متوسطه همیشه سعی کرده اند مطابق برنامه ریزی مطالعه کنند پایبندی بیشتری دارند و ممکن است ساعت مطالعه ی خوبی هم داشته باشند. پس اگر شما جزو دانش آموزانی هستید که تازه شروع به برنامه ریزی کرده اید از مقایسه ی خود با دیگران خودداری کنید.

۴_جریمه و پاداش در نظر بگیرید

گام بعدی برای دشتن یک برنامه ریزی عملی، استفاده از سیاست تنبیه و تشویق برای خودتان است. بدین ترتیب که می توانید به خودتان بگویید اگر من فلان کار را انجام دهم، یک کاری که به آن علاقه دارم را انجام می دهم و به نوعی پاداشی نصیب خود می کنم. یا بگویید اگر این کار انجام نشود، حق ندارم برنامه های تلویزیونی امشب را تماشا کنم! این یعنی سیاست تنبیه و تشویق!

در کنکوریکا شما میتوانید با استفاده از گزارشات هفتگی میزان پایبندی به برنامه مطالعاتی خودتان را در هر بازه زمانی بررسی کنید

مقالات

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!