نکات تغذیه ای برای کنکوری ها

همانطور که می دانید تغذیه تاثیر بسزایی در حافظه و همچنین موفقیت افراد در کنکور دارد ، به همین دلیل لازم است که از همان ابتدا الگوی صحیحی برای تغذیه خود داشته باشید که در ادامه برخی از این نکات تغذیه ای را بیان خواهیم کرد :

در روز بهتر است به جای 3 وعده ، 5 وعده غذا بخوریم ، افزایش وعده های غذایی در طول روز سبب کاهش کلسترول خون و همچنین متعادل نگه داشتن قند خون افراد خواهد شد .

مصرف آب را جدی گرفته و در روز بسیار آب بنوشید زیرا مصرف آب سبب کاهش خستگی و افسردگی در افراد خواهد شد .

زنجبیل و نعناع را در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا سبب افزایش خون رسانی در مغز شده و به همین دلیل سبب تقویت یادگیری نیز خواهد شد .

لازم است خوراکی هایی حاوی مواد معدنی همچون آهن ، کلسیم ، منیزیم ، روی و سلنیم که نقش اساسی در توان یادگیری و همچنین تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد را دارند مصرف کنند . 

از جمله خوراکی های دارای مواد معدنی می توان به جگر ، مرغ ، گوشت ، گردو ، گندم ، ماهی ، جوانه گندم و همچنین دیگر خوراکی های سبوس دار

از دیگر خوراکی های مهم که کنکوری ها باید مصرف کنند ، شیر ، خرما و عسل می باشد ، مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر انرژی رساندن به کاهش استرس و اضطراب نیز کمک خواهد کرد . 

همچنین خرما نیز دارای فسفر و کلسیم فراوان بوده و مصرف آن سبب سرزندگی سلول های عصبی و همچنین تقویت حافظه می شود .

آب هویج را می توان به عنوان یک میان وعده مفید که سبب افزایش تمرکز می شود را معرفی کرد .

جایگزین کردن سبزیجات در برنامه غذایی کنکوری ها سبب می شود داوطلبان کمتر دچار فراموشی و همچنین تضعیف حافظه شوند . 

مواد غذایی حاوی سروتونین ( Serotonin ) که شامل مرکبات و میوه هایی همچون موز می شود را در برنامه غذایی خود قرار دهید .

سبزیجات تازه را هنگام مصرف غذا و یا به عنوان میان وعده مصرف کنید که از فراموشی و تضعیف حافظه جلوگیری خواهد کرد .

مصرف غذاهای آرام بخش همچون دوغ ، شیر ، ماست ، سوپ جو ، سوپ تره ، سوپ قارچ را در شب قبل از امتحان فراموش نکنید زیرا به کاهش استرس شما کمک خواهد کرد .

خوراکی هایی نظیر جوانه گندم ، نان تهیه شده از گندم و حبوباتی نظیر عدس ، لوبیا ، نخود ، ماش و همچنین مواد حیوانی نظیر ماهی تن ، ساردین ، زرده تخم مرغ ، جیگر و سبزیجات دارای برگ تیره و همچنین گوجه فرنگی را در برنامه غذایی خود جای دهید .

موارد منع مصرف کنکوری ها

پرهیز از مصرف زیاد قندهای ساده همچون شکر ، قند ، مربا ، نوشابه و شکلات که تاثیرات منفی در آرامش و تمرکز داوطلبان در جلسه امتحان دارند .

مصرف موادی همچون ماست ترش ، دوغ ، پنیر نامناسب ، سیب ترش ، گشنیز و دیگر موادی که فعالیت های فکری را مختل کرده و همچنین سبب کاهش حافظه خواهد شد .

 

 

نتیجه گیری

داوطلبان کنکوری از همین امروز شروع کرده و عادت های غذایی خود را تغییر دهید . مصرف مواد غذایی مفید و همچنین شیوه صحیح تغذیه نه تنها به سالم بودن شما کمک خواهد کرد بلکه حافظه را نیز تقویت می کند .

علاوه بر تغذیه مناسب ، خواب خوب و مناسب نیز تاثیر قابل ملاحضه ای در کاهش اضطراب ، افزایش تمرکز و همچنین بهبود فراگیری دارد . بنابراین لازم است برای اینکه فرد در روز امتحان از تمرکز ، شادابی و هوش بیشتری برخوردار باشد ، خواب کافی داشته باشد .

به همین دلیل برای داشتن یک خواب کافی همراه با آرامش لازم است که پیش از خواب یک لیوان شیر بنوشید زیرا نوشیدن شیر تا حد قابل توجهی آرامش فرد را تامین خواهد کرد زیرا شیر به دلیل دارا بودن کلسیم بر کارکرد های سلول عصبی نقش موثری دارد .

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *