drop of blood


  • روش مطالعه

برای شروع مطالعه بهترین راه شروع با کتاب درسی است. مطالعه کتاب به تنهایی یک دیدی نسبت به آن موضوع به شما می دهد .  و همچنین تسلط بر کتاب، خود بهترین مسیر برای درس زیست شناسی است. شما باید کتاب را به طور دقیق بخوانید و از هیچ خطی از آن به سادگی عبور نکنید حتی اگر این خط یک مسئله پیش پا افتاده و ساده باشد .

به هنگام مطالعه کتاب به قیدها توجه زیادی داشته باشید . بهترین راه برای به خاطر سپردن قید ها این است که به هنگام مطالعه کتاب آنها را بیاموزید. سعی کنید برای قید های کتاب دلیل یا مورد نقض پیدا کنید چون اگر قید ها را فقط حفظ کنید هر آن احتمال دارد از ذهن شما خارج شوند.

اگر به هنگام مطالعه به شکلی برخورد کردید آن شکل را با دقت بررسی کرده و نکات آنرا استخراج و به ذهن بسپارید. اگر می توانید از کتابهایی که تصاویر را توضیح داده اند استفاده کنید .

در هر جایی از کتاب اگر به جمله ای برخوردید که متوجه نشدید سریع به درسنامه های منابع دیگر رجوع کنید و مشکل خود را حل کرده و دوباره به کتاب درسی برگردید .

تسلط بر کتاب درسی اعتماد به نفس فوق العاده به شما خواهد داد . تسلط بر کتاب درسی فقط حفظ کردن آن نیست بلکه حفظ کردن فقط قسمتی از آن است علاوه بر آن شما باید بتوانید مفهوم جملات را به خوبی یاد گرفته باشید.

به هنگام مطالعه هر بخش یک تصویر از آن موضوع در ذهن خود ایجاد کنید و آن موضوع را با زبان ساده برای خودتان توضیح دهید.

خودتان قید هارا نشانه دار کنید و نکته های مربوط به تصاویر و متن را در کتاب یادداشت کنید زیرا برای مطالعه دوباره آن بخش به این موضوعات نیاز پیدا خواهید کرد .

پس از مطالعه کتاب می توانید درسنامه های کتاب دیگر را مطالعه کنید . این نکته ضروری است که بدانید هیچگاه مطالعه درسنامه منابع دیگر بدون مطالعه کتاب کامل نخواهد بود . برای هر نوبت مطالعه تا حدی پیش بروید که بتوانید درهمان نوبت تست های قسمت هایی را که مطالعه کردید را تاقدری پوشش دهید.

پس از اتمام مطالعه حتما باید به تست زدن بپردازید .

  • تست زنی

پس از اتمام مطالعه زیست در هر نوبت حتما تعدادی تست بزنید زیرا این تست ها دو مزیت مهم خواهند داشت : 1. میتوانند به شما کمک کنند آن نکته هایی را که به هنگام مطالعه از چشم شما دور مانده است را ببینید و آنها را به خاطر بسپارید ، 2. به شما این آگاهی را می دهد که در این قسمت تست ها چگونه مطرح می شوند.

برای تست زنی شما می توانید در هر بار مطالعه تا 30 عدد تست بزنید اما این 30 تا را هیچگاه پشت سر هم نزنید بلکه 10تا 10تا یا 5تا 5تا جدا کرده و بزنید چون شما باید این تعداد تست را کاملا با حوصله تحلیل کنید و زدن 30 تا تست پشت سرهم و سپس تحلیل آنها این اجازه را به شما نخواهد داد.. مثلا پس از هر 5تا به پاسخنامه رجوع کنید و نکات مربوط به آن تست ها را در کتاب پیداکرده و برآنها منطبق کنید و روش استنباط آن نکته از کتاب را بیاموزید .یادگیری روش استنباط، در خواندن مطالب دیگر به شما کمک بزرگی خواهد کرد .

اگر تست های زیادی را غلط زدید ناراحت نباشید چون علت اصلی تست زدن ما این است که یادگیری ناقصمان را کامل کنیم و نکاتی را یاد نگرفته ایم و ازچشم ما دور مانده است را بیاموزیم . اگر علت غلط زدنتان نادیده گرفتن عبارتی از کتاب بود به کتاب برگردید و آن عبارت را به ذهن بسپارید و اگر نکته خاصی در تست وجود داشت آن نکته را در کتاب یا دفترچه نکاتتان یادداشت کنید. ازاین نکته نیز غافل نشوید که پاسخ تست هایی را که درست زدید را نگاه کنید ممکن است نکته هایی در پاسخ آنها وجود داشته باشد .

مهمترین نکته به هنگام تست زدن مطالعه پاسخنامه تشریحی است به همین خاطر لازم است از کتابهایی استفاده کنید که پاسخنامه قوی دارند . پاسخنامه تشریحی را کاملا با حوصله بخوانید . اصلا شما تست می زنید تا نکته هایی را که جا مانده بیاموزید پس مطالعه باحوصله پاسخنامه بسیار مهم است . و یه نکته دیگه اینکه تاحدی تست بزنید که بتوانید با حوصله آنها را تحلیل کنید.

باز هم تاکید می کنم پس از مطالعه هر مبحث تست بزنید وزدن تست را به روز بعد و یا پس از به پایان رسیدن فصل موکول نکنید زیرا این تست زدن است که مطالب را درذهن شما تثبیت و یادگیری های ناقصتان را کامل می کند .

برای هر مبحثی که تست میزنید تعدادی از تست های آن مبحث را پس از مطالعه در همان روز بزنید و بقیه تست ها را برای مرور در روزهای دیگر نگه دارید . در روزهای بعد نیز کم کم تست های باقیمانده را بزنید تا در هر نوبت مطالب قبلی یادآوری شود . با این حرکت مشکل زیاد بودن تست های یک مبحث را رفع خواهیدکرد . همچنین اگر در یک بخش تعداد تست کمی وجود داشت از منابع بیشتری استفاده کنید .

بهترین روش دوره در درس زیست شناسی زدن تست است . در روزهای بعدی که دارید تست های باقیمانده را میزنید باز هم با مطالعه پاسخنامه به کتاب برگردید و مثل قبل با کتاب ارتباط برقرار کنید . این موضوع باعث می شود که شما در هر روز مطالب گذشته را دوباره یادآوری کنید . روز بعدی که میخواهید زیست بخوانید دوباره به سراغ مطالعه بخش های قبلی به طور مستقیم نروید و این دوره را به همان تست زدن و مطالعه پاسخنامه همراه با کتاب ،واگذار کنید .

پس ما در هر روز مبحث جدیدی میخوانیم و تست های آن موضوع را می زنیم همچنین با زدن تست مطالب قبلی را دوباره یاد آوری میکنیم .

به هنگام تست زدن تست ها را نشانه دار کنید . تست های نشانه دار هر شخص مربوط به خود اوست و می تواند تست هایی باشد که غلط زده یا تستهایی باشد که نکته زیبایی داشته و یا هردو آنها باشد. این تست ها برای جمع بندی و یاد آوری مباحث کمک شایانی به شما خواهد کرد .

  • خلاصه نویسی ونکته برداری

در درس زیست شناسی خلاصه نویسی نمی تواند به طور دقیق انجام شود و فقط شما می توانید خلاصه نویسی را به صورت کلمات کلیدی یا نموداری جمع آوری کنید .خلاصه های شما نه باید خیلی حجیم باشد که در دوران جمع بندی غیر قابل استفاده باشد.

بحث نکته برداری در درس زیست شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است و بهتر است شما از همان ابتدا یک دفترچه نکات برای خود داشته باشید ونکات مهمی را که به هنگام تست زدن با آنها برخورد می کنید یا در آزمون ها آنهارا دیده اید یادداشت کنید.

بهترین منبع برای هر شخص نکات خودش می باشد و نکات هیچ کتابی نمی تواند جای نکات شخصی هر فرد را بگیرد .

  • حرف آخر

هیچ بخشی از زیست را برای خود بزرگ جلوه ندهید و الکی از آن فرار نکنید و سعی کنید همه بخش ها را بیاموزید و بدانید که زیست درسی است که از آن سوالات به صورت ترکیبی طرح می شود ونخواندن یک بخش می تواند در پاسخ دادن شما به سایر سوالات نیز مشکل ایجاد کند .

درس زیست شناسی درسی نیست که با یک هفته تلاش سریعا در درصد شما جهش ایجاد کند بلکه این افزایش درصد تدریجی رخ خواهد داد .

سعی کنید به یک راه ادامه دهید و هی شیوه خود را عوض نکنید چون هر بار تغییر شیوه شما را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *