درس فیزیک درس فرمول ها و تحلیل آنها است . در این درس شما باید بتوانید از فرمول ها در جای مناسبشان استفاده کنید تا به پاسخ سوال برسید پس نیاز به تمرین زیاد دارد تا بتوانید جای استفاده از فرمول ها را پیدا کنید .

  • روش مطالعه

درس فیزیک دو بخش دارد: بخش اول سوالات محاسباتی هستند و بخش دوم سوالات حفظی و تحلیلی. بخش اول بیشتر مورد توجه است و از بیشتر فصل های کتاب اینگونه سوالات مطرح می شوند . بخش حفظی و تحلیلی نیز در بعضی از فصل های کتاب مثل فیزیک اتمی مورد توجه است و جای سوالات محاسباتی را می گیرد . پس لازم است هنگام مطالعه فیزیک به هر دو بخش توجه داشته باشید و فقط به حفظ فرمول و استفاده از آن راضی نشوید.

برای شروع مطالعه فیزیک ایتدا به سراغ درسنامه های کتاب کمک درسی و یا جزوه تان بروید . سعی کنید مفاهیم اولیه فیزیک مانند کشیدن دیاگرام نیرو  در دینامیک را به خوبی یاد بگیرید زیرا این مفاهیم کمک زیادی به شما در یادگیری ادامه مطالب خواهند کرد .

در درس فیزیک معمولا با طرفین و وسطین کردن فرمول ها یا جایگذاری یک فرمول در فرمول دیگر به فرمول جدید می رسید اگر قدرت حفظ بالایی دارید آنها را حفظ کنید ولی اگر نتوانستید همه قرمول ها را بیاموزید فرمول های اصلی را یاد بگیرید و یک دور نحوه جایگذاری آن فرمول در فرمول های دیگر را نگاه کنید تا بتوانید هر وقت که خواستید با جایگذاری ، همان فرمول کمکی را بدست آورید. خیلیا فکر میکنند که ممکن است که این کار طول بکشد اما این را بدانید که اگر چند بار این کار را انجام بدهید دیگر این کار برای شما سخت نخواهد بود و به سرعت می توانید فرمول جدید را بدست آورید . معمولا نفرات برتر کنکور می گویند که : ما در درس فیزیک فقط فرمول های اصلی را حفظ کردیم زیرا افزایش تعداد فرمول ها باعث فراموش کردن آن ها و سختی مرور آنها می شود.

به هنگام مطالعه حتما مثال های حل شده را ببینید تا بدانید نحوه استفاده از آن فرمول یا مفهوم چگونه است . اگر کتاب یا جزوه ای که از آن استفاده می کنید چند مثال حل شده دارد پس از دیدن راه حل یک مثال سعی کنید بقیه مثال ها را خودتان حل کنید .

پس از حل مثال ها ، سراغ تست های آن بخش بروید.

  • تست زنی

زدن تست و تمرین از اولویت های درس فیزیک است . بدانید که یک فرمول در ذهن شما باقی نمی ماند مگر اینکه بارها و بارها از آن استفاده کرده باشید. پس شما باید از هر فرمول و مبحث تا جایی که ممکن است تست بزنید .

میدونید که توی تست محدودیتی برای راه حل وجود نداره.تنوع راه حل توی هیچ درسی به اندازه فیزیک نیست.تو یه سری از مباحث مثل سینماتیک یا بحث جریان الکتریکی و مدار برای خیلی از سوالات چندین راه متفاوت وجود داره.خیلی از راه ها ورژن کوتاه شده ی راه حل های طولانی تره.کشف این راه های کوتاه بستگی به میزان تسلط شما بر مبحث مورد نظر داره که اونم  ارتباط مستقیم با تعداد تست هایی که شما حل کردین داره.وقتی تست زیاد می زنید ذهنتون ورزیده میشه و با دیدن سوالات مختلف دیدتون توی اون مبحث باز میشه و خودتون راه حل های جدید پیدا می کنین.

در حل تست های بعضی مباحث شما نیاز به یک سری روش و قانون از درس ریاضی دارید مثلا در مبحث سینماتیک استفاده از مشتق برای بدست آوردن سرعت و شتاب لحظه ای ، در حرکت نوسانی و موج استفاده از مثلثات و… . این روش ها را حتما بیاموزید زیرا معمولا روش هایی که در آنها پای ریاضی به میان می آید حل تست ها را برای شما آسان می کند . استفاده از مطالب ریاضی در فیزیک کمک بزرگی به شما خواهد کرد .

در بعضی تست های فیزیک تکنیک های خاصی وجود دارد که حل تست را برای شما آسان می کند . اگر توانستید آنها را یاد بگیرید زیرا به سرعت شما کمک بزرگی می کند ولی اگر به هر دلیلی نتوانستید، سعی کنید روی آن روشی که بلدید تسلطتان را افزایش دهید تا بتوانید عدم یادگیری آن تکنیک را تا حدی جبران کنید. سعی نکنید هی روش خود را تغییر بدهید با همان روشی که بلد هستید تست بزنید .

برای مرور فرمول ها راهی جز زدن تست ندارید ، اینکه بشینید فرمول ها را نگاه کنید به شما در مرور مطالب کمکی نخواهد کرد . به هنگام زدن تست های آموزشی تست هایی که از نظر شما می تواند به هنگام مرور کمکتان کند را نشانه دار کنید .

  • خلاصه نویسی و نکته برداری

در دفتر خلاصه نویسی خود مهمترین چیزی که باید ینویسید فرمول های اصلی و فرمول هایی که زیاد مورد استفاده قرار می دهید هستند . فرمول ها را خوش خط و زیبا بنویسید به طوری که رغبت داشته باشید تا آنها را مطالعه کنید . اگر فرمولی نیاز به شکال دارد حتما شکل آن را در دفترتان بکشید .

اگر تکنیک و روش یک تست به نطر شما خیلی جالب و قشنگ است آنها را وارد دفتر نکات خود کنید . اگر اشتباهات متداولی در یک بخش دارید آنها را نیز وارد دفتر نکات خود کنید .

  • حرف آخر

اگر مبحثی از فیزیک برای شما سخت است و نمی توانید به طور کامل آنرا یاد بگیرید آن مبحث را به طور کامل کنار نگذارید . سعی کنید بخش های ساده آنر بیاموزید زیرا ممکن است سوالی که در کنکور از آن مبحث مطرح می شود در سال شما سوال ساده ای باشد و شما به خاطر هیچی آن سوال را از دست بدهید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *